• De vertrouwens(contact)personen bij de club

    ‘Is er iets gebeurd op de vereniging/organisatie waardoor je nu steeds angstig of gespannen bent? Levert het momenteel meer stress op dan plezier? ‘Voel je je niet prettig, omdat je het gevoel hebt te worden buitengesloten of gepest? Zijn er problemen in het contact met je trainer en/ of leider die je zelf niet met hen durft te spreken? Zijn er andere problemen, waardoor je niet meer jezelf bent?

    Dit zijn een aantal voorbeelden waar jij als lid/trainer/vrijwilliger tegen aan kan lopen en niet weet hoe je dit zelf kan oplossen. Hierdoor kan je hobby of taak, wat je altijd met plezier doet, minder leuk worden. Heb je hier zelf last van of speelt er een ander probleem? Dan is onderstaande tekst misschien goed om door te lezen. Want wij helpen je hier graag bij!

    Verschil tussen vertrouwenscontactpersoon en vertrouwenspersoon:

    Een vertrouwenscontactpersoon is aangesteld binnen een organisatie of vereniging. Dit is het eerste contact waar je melding kunt maken in geval van sociaal ongewenst gedrag. Een vertrouwenscontactpersoon geeft advies over een sociaal veilige omgeving. Ze zijn verantwoordelijk om te helpen bij het voorkomen en aanpakken van ongewenst gedrag.

    Een vertrouwenspersoon is een onafhankelijk persoon met een geaccrediteerde opleiding tot vertrouwenspersoon. De melder kan deze inschakelen wanneer de melder graag met een onafhankelijk persoon wil praten of als de melding van dusdanig niveau is dat de interne vertrouwenscontactpersoon moet opschalen. Een vertrouwenspersoon is er om te helpen met persoonlijke kwesties, conflicten of zorgen die je ervaart binnen de organisatie. 

    Vertrouwens(contact)personen willen je helpen!

    Als snel wordt er een drempel ervaren om, bij grensoverschrijdend gedrag, naar iemand toe te stappen om aan te geven waar je last van hebt (bijv. door schaamte, angst, onmacht etc.). Vaak loopt iemand dan te lang met iets rond. Het is dus goed om te weten dat je bij grensoverschrijdend gedrag altijd in gesprek kunt met een vertrouwens(contact)persoon. Zij zijn er als aanspreekpunt voor leden, ouders/verzorgers, vrijwilligers en bezoekers die te maken hebben gekregen met ongewenst gedrag door personen die verbinding hebben met de organisatie/vereniging.

    De vertrouwens(contact)persoon is er in eerste instantie voor jou! Belangrijk is daarom om te weten dat vertrouwens(contact)personen een geheimhoudingsplicht hebben en daarom niets doorvertellen aan andere. Het probleem of de klacht wordt vertrouwelijk behandeld. Tenzij er sprake is van ernstige strafbare feiten (zoals bijvoorbeeld aanranding) waarmee de vertrouwens(contact)persoon in gewetensnood komt. Het is dus vertrouwelijkheid ‘tenzij’. Tijdens het gesprek met de vertrouwens(contact)persoon blijft de regie in de handen van de melder, er zal geluisterd worden en de melder bepaald zelf de voortgang.

    Wanneer kun je terecht bij de vertrouwens(contact)personen?

    De vertrouwens(contact)personen nemen vragen, klachten en meldingen in behandeling die gaan over ongewenst gedrag dat zich binnen de samenhang van een organisatie/vereniging afspeelt of heeft gespeeld.

    Daarnaast kunnen ook leiders/trainers/vrijwilligers een beroep doen op een vertrouwens(contact)persoon.

    Bij onderstaande voorbeelden is het goed om contact op te nemen met de vertrouwens(contact)persoon:

    • Machtsmisbruik en verbale agressie;
    • Pesten en gepest worden;
    • Het gevoel hebben dat je er niet bij hoort, o.a. door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur;
    • Grensoverschrijdend gedrag: de manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid of de vrijwilliger of gedrag dat je als onprettig ervaart.
    • Een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft.
    • De wijze waarop er met je kind/jouw wordt omgegaan binnen de organisatie/de vereniging/het team.
    • Twijfels bij jezelf of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is (bijvoorbeeld wel of niet in de kleedkamer zijn als het team onder de douche staat).
    • Iemand die je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag.
    • Het beschuldigd worden van eerder genoemd gedrag.
    • Of je vraag bij de vertrouwenspersoon op de juiste plaats is.
  • Vertrouwenspersoon

    Pieter van der Keur (extern)
    Vertrouwenspersoon Welzijn West Betuwe:
    0624818953 / pvanderkeur@welzijnwestbetuwe.nl
  • VertrouwensContactPersoon

    Amber van Doorn
    Vertrouwenscontactpersoon
    VCP.zwemolympia@gmail.com
  • Vertrouwenspersoon

    Mijn naam is Pieter van der Keur, 63 jaar. Ik ben werkzaam als Sociaal werker bij Welzijn West Betuwe. Sinds september 2022 ben ik Hobéon SKO gecertificeerd vertrouwenspersoon. Vanuit Welzijn West Betuwe word ik extern ingezet als vertrouwenspersoon voor jullie club/vereniging. Ik vind het belangrijk dat iedereen zich veilig en welkom voelt binnen de vereniging en dat iedereen elkaar met respect behandeld. 

  • Vertrouwenscontactpersoon

    Ik zal mij even kort voorstellen; mijn naam is Amber van Doorn en binnen de zwemvereniging ben ik jullie vertrouwenscontactpersoon.

    Vanuit de KNZB is het project ‘Code Blauw’ gelanceerd om de organisaties in de zwemsport samen sterk te maken voor een sportief en veilig zwemklimaat. Een belangrijk onderdeel is dat iedere vereniging een vertrouwenscontactpersoon heeft waar leden terecht kunnen.

    In mijn dagelijks leven werk ik in de gezondheidszorg en is het hebben van een vertrouwensband met de patiënten in combinatie met mijn beroepsgeheim een goede basis voor de functie van vertrouwenscontactpersoon.

     

  • Verantwoordelijkheid?

    De activiteiten van de vertrouwens(contact)personen vallen onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de organisatie/vereniging. Bij het afsluiten van het seizoen (jaarverslag), rapporteren de vertrouwens(contact)personen aan het bestuur de hoeveelheid meldingen en de eventuele aard van de melding. In deze rapportage zullen geen namen genoemd worden.

  • Gecertificeerd vertrouwenspersoon

    ZV Olympia heeft zich aangesloten bij Welzijn West Betuwe om gebruik te kunnen maken van hun onafhankelijk en gecertificeerde vertrouwenspersoon. Zij ondersteunen ons als vereniging en staan onze vertrouwenscontactpersoon bij met raad en daad.

     

    Vertrouwenspersoon verplicht

    Wij als vereniging nemen het onderwerp grensoverschrijdend gedrag serieus en daarnaast heeft de overheid de Vertrouwenspersoon en een Verklaring Omtrent Gedrag verplicht gesteld.

    Via de samenwerking met Welzijn West Betuwe zijn we effectiever en biedt het continuiteit voor ons als vereniging. Van groot belang is ook dat het onze leden en vrijwilligers garandeert dat ze bij deze externe vertrouwenspersooon altijd anoniem en onafhankelijk met hun klacht terecht kunnen.

    Wat gebeurt er als ik contact opneem?

    Iedereen die betrokken is bij de vereniging kan contact opnemen met de vertrouwenspersoon van Welzijn West Betuwe met een vraag, verzoek of melding. Of je nu in het bestuur zit, zelf vertrouwenspersoon bent of alleen lid of vrijwilliger bent. De vertrouwenspersoon van Welzijn West Betuwe gaat zorgvuldig met jouw gegevens om.